Warto sobie uzmysłowić, iż nieodpowiednie odżywianie prowadzi do chorób cywilizacyjnych, np. cukrzycy, otyłości, alergii. W dzisiejszych czasach umieramy nie z głodu, lecz z nadmiaru szkodliwych substancji zawartych w pożywieniu.

 

 

 

 

 

W zdrowym odżywianiu najlepiej kierować się zasadą 4xU

  1. UMIARKOWANIE – lepiej jeść mało, a często. Dzień zaczynaj od obfitego, ciepłego śniadania. Jedz kiedy odczuwasz głód, a kiedy się nasycisz – po prostu przestań jeść. Nie jedz   tylko dlatego, że coś zostało na talerzu, czy też jest zapłacone.
  1. UREGULOWANIE – pamiętaj o regularnych porach posiłków – to pozwala przygotować się naszym narządom trawiennym. Ilość pożywienia ma przypominać trójkąt, rano dużo, potem coraz mniej. Lepiej zjeść 5 małych posiłków co 2 godziny, niż nie jeść przez większość dnia, a potem najeść się na wieczór.
  1. UROZMAICENIE – jedz kasze (gryczane, jaglane, jęczmienna), płatki pełnoziarniste, pieczywo razowe, mięso, ryby, a także dobrej jakości tłuszcze (olej lniany, oliwa z oliwek, masło extra). Jedz zielone warzywa: sałaty liściowe, świeże zioła, kiełki, brukselkę, brokuły, szpinak. Jeśli jeszcze nie znasz, spróbuj: cieciorkę, soczewicę, pastę z awokado, pesto, oliwki, kapary, suszone pomidory itp. Jedz zupy krem – z dyni, marchwi, brokuł…Warto jeść suszone owoce (jabłka, gruszki, śliwki, rodzynki), różne pestki (dyni, słonecznika, sezam, siemię lniane), migdały, orzechy. Mają dużo makro- i mikroelementów, witamin, a także są bogate w błonnik.
  1. UTRZYMANIE W CIEPLE – często masz zimne ręce lub stopy? Jest Ci zazwyczaj chłodno? A może męczy Cię zgaga i masz niestrawności? Mogą to być objawy wychłodzenia. Jedz gotowane posiłki, pij ciepłą wodę, nie wychładzaj się nadmiarem nabiału, cytrusów, surowych potraw. Produkty wychładzające – surowe, kwaśne, zimne, np. jogurty, koktajle mleczno-owocowe, dżemy, surówki, napoje, cytrusy. Używaj rozgrzewających przypraw: świeży imbir, kardamon, cynamon, goździki, tymianek, bazylia, kurkuma, rozmaryn. Stosuj czosnek i cebulę – naturalne antybiotyki.

+1    UŚMIECH – z uśmiechem łatwiej żyć, bądź optymistą.

 

LISTA ZDROWYCH ZAMIENNIKÓW

Niewskazane Wskazane
Biała mąka (oczyszczona, typ 450-720) - Mieszanie mąki oczyszczonej z razową (typ 2000), mąką kukurydzianą, mąką z prosa, mąką ryżową, mąką orkiszową, mąką żytnią – do wyboru.
Bułka tarta  - Mąka razowa lub sezam
 Chipsy  - Prażone pestki słonecznika z solą morską lub kamienną, prażone pestki dyni, prażone płatki migdałów (lekko osolone)
 Chrupki smakowe  - Chrupki (np. kukurydziane) naturalne
 Cukier – biały, rafinowany  - Cukier trzcinowy, nieoczyszczony; miód
Desery jogurtowe słodzone, z małą ilością owoców; z „chrupkami”, z czekoladą  - Jogurt naturalny (ew. z dżemem)
 Desery mleczne (słodzone, czekoladowe)  - Naturalny kisiel, budyń z kaszy jaglanej
 Herbatki granulowane smakowe - Herbatki: czysta woda, kompoty naturalne, soki owocowe i warzywne niedosładzane, herbaty ziołowe (koperkowa, rumiankowa, z lipy, melisa), herbaty owocowe bez sztucznych aromatów (żurawinowa, z dzikiej róży, malinowa), herbata imbirowa, cynamonowa, roiboos
 Kostki rosołowe  - Masło, zielenina, zioła, czosnek, cebula
 Krem czekoladowy  - Dobrej jakości dżemy, zmiksowane daktyle, pasty
 Majonez - Jogurt naturalny z ziołami (natka, koperek), ewentualnie czosnek
 Margaryna  - Masło extra, śmietankowe
Mieszanki przypraw (na bazie soli;  często z dodatkiem glutaminianu sodu)  - Pojedyncze zioła i przyprawy
Mięso – tłuste, przemysłowe,   najczęściej wieprzowina/kurczak  - Chude mięso (najlepiej ekologiczne); częściej indyk, królik, wołowina; ryby morskie; rośliny strączkowe (fasola, groch, bób, cieciorka)
Mleko UHT (krowie)  - Mleko spożywcze pasteryzowane (krowie, kozie) lub „mleczko” roślinne (owsiane, ryżowe, migdałowe)
 Napoje gazowane  - Czysta woda, herbatki, kompoty, soki owocowe i warzywne niedosładzane
 Płatki zbożowe chrupiące (np. kółeczka, poduszki, miodowe)  - Naturalne płatki zbożowe (owsiane, orkiszowe, pszenne, jęczmienne, żytnie – nie błyskawiczne)
 Przyprawy typu „vegeta”  - Zioła, zielenina, gomasio, „domowa” vegeta (zmielone suszone warzywa, zioła, sól)
 Ryż – biały ryż, rafinowany  - Ryż pełnoziarnisty
 Ser topiony, ser twardy  - Pasty zbożowo-warzywne, ewentualnie ser biały
 Słodycze  - Bakalie, owoce, zdrowe słodycze
 Sos w proszku  - Przecier pomidorowy z ziołami, własnej roboty.
 Sól warzona  - Sól morska nierafinowana, niejodowana; sól kamienna niejodowana
Wędliny, konserwy, pasztety - Pieczone mięso (w ziołach), domowe pasztety, pasty (warzywne, rybne, jajeczne itd.)
Woda mineralna smakowa  - Woda źródlana, woda przegotowana
Woda z syropem owocowym

 

 - Herbatki: czysta woda, kompoty naturalne, soki owocowe i warzywne niedosładzane, herbaty ziołowe (koperkowa, rumiankowa, z lipy, melisa), herbaty owocowe bez sztucznych aromatów (żurawinowa, z dzikiej róży, malinowa), herbata imbirowa, cynamonowa, roiboos
Ziemniaki (produkt nadmiernie stosowany) - Kasza jaglana, kasza gryczana
 Zupa w proszku  - Zupa z warzyw, z dodatkiem ziół i przypraw

Źródło: www.zdrowyprzedszkolak.org