Wiek przedszkolny związany jest z okresem intensywnego rozwoju dziecka. Dlatego ważne jest, aby szczególnie w tym okresie zadbać o racjonalną dietę i w ten sposób kształtować prozdrowotne nawyki żywieniowe.

Odpowiednio zbilansowana i urozmaicona dieta wpływa na prawidłowy rozwój psychosomatyczny dziecka. Istotne jest, iż może ona być jednym z ważniejszych czynników obniżenia ryzyka rozwoju chorób  w wieku dojrzałym – otyłości, chorób serca i układu krążenia, cukrzycy, a także osteoporozy.

Z badań wynika, że niektóre powszechnie spożywane produkty, takie jak tłuszcze zwierzęce, cukier, czy sól, zjadane nieświadomie w nadmiarze, mogą być przyczyną wczesnego wystąpienia takich chorób, jak: MIAŻDŻYCA, NADCIŚNIENIE TĘTNICZE, CHOROBA NOWOTWOROWA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasady zdrowego żywienia dzieci (Instytut Żywności i Żywienia)

  • Codziennie:
    • jedz różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.
    • aktywny fizycznie.
    • Spożywaj przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.
    • Jedz dwie porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona z roślin strączkowych.
  • Źródłem energii powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).
  • Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.
  • PIJ CODZIENNIE ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ WODY.
  • Ograniczaj spożycie:
    • tłuszczów, w szczególności zwierzęcych,
    • cukru, słodyczy, słodkich napojów, wód smakowych
    • słonych produktów, odstaw solniczkę! Maksymalna, dzienna ilość, którą mogą zjadać dzieci w wieku przedszkolnym, wynosi 5g.

Dieta dzieci powinna być:

  • bezpieczna pod względem zdrowotnym,
  • bogata w składniki odżywcze, o odpowiedniej wartości energetycznej i zawartości witamin oraz składników mineralnych,
  • urozmaicona,
  • regularnie spożywana,
  • apetycznie i smakowicie skomponowana,
  • z ograniczoną zawartością cukru i soli,

W diecie dziecka powinny znajdować się:

  • owoce i warzywa (przynajmniej 5 porcji dziennie).
  • pełne ziarna zbóż,
  • produkty mleczne,
  • rośliny strączkowe, podawaj je dziecku dwa razy w tygodniu, ponieważ dostarczają białka roślinnego, witamin z grupy B oraz zawierają cenny magnez, ważny dla rozwoju systemu nerwowego i zębów.
  • jajka – białko z całego jaja kurzego dostarcza cennych aminokwasów potrzebnych do budowy tkanek.
  • ryby – dostarczają korzystne dla zdrowia wielonasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3.
  • mięso z kurczaka i indyka, a także dobrą gatunkowo cielęcinę, wieprzowinę lub wołowinę. Żelazo z ciemnego mięsa jest dobrze przyswajalne i zapobiega anemii. Takie mięso, drób oraz ryby są bogate w cynk oraz magnez i bardzo pożyteczne witaminy z grupy B.

Pamiętaj, że:

    1. Racjonalne żywienie propaguje zasadę: jedz mniej, ale częściej i sięgaj po produkty z różnych poziomów piramidy.
    2. Zdrowe nawyki żywieniowe powinny dotyczyć całej rodziny. Zachęcaj do wspólnego planowania i spożywania urozmaiconych posiłków.
    3. Pozwól dziecku odkrywać nowe smaki. Pamiętaj, przykład dorosłych jest dla dziecka bardzo ważny.
    4. Przedszkolaki muszą wypijać odpowiednią ilość płynów, przynajmniej 6 szklanek dziennie. Wśród napojów najbardziej pożądane są: mleko i napoje mleczne, wody mineralne, herbatki owocowe i ziołowe niesłodzone, soki warzywne i owocowo-warzywne.
    5. Do smarowania pieczywa stosuj masło o wysokiej jakości, które nie zawiera izomerów trans, a do przyrządzenia potraw oleje: słonecznikowy, sojowy, rzepakowy lub oliwę z oliwek.
    6. Doskonałym substytutem słodyczy mogą być świeże, suszone lub mrożone owoce albo warzywa.
    7. Sól w potrawach należy zastępować aromatycznymi ziołami, takimi jak: majeranek, bazylia, oregano, czosnek i tymianek.
    8. Nie poganiaj dziecka przy jedzeniu. Niech je we własnym tempie. Dbaj o miłą atmosferę przy stole. Staraj się, by posiłki były podawane o stałych porach i wyglądały smakowicie.
    9. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Im bardziej Ty nalegasz, tym bardziej dziecko stara się postawić na swoim.
    10. Daj dziecku możliwość usamodzielnienia się. Nie przejmuj się i nie krytykuj dziecka, gdy coś wyleje, czy je palcami. Wkrótce zacznie jeść za pomocą sztućców.
    11. Po głównych posiłkach w ciągu dnia wybierz się z dzieckiem na spacer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: www.zdrowyprzedszkolak.org