Kim jest niejadek?

W ocenie rodziców lub opiekunów niejadek to dziecko, które je niechętnie lub bardzo mało. Często też wybrzydza lub miewa dziwne zachcianki. Na problemy z karmieniem swoich pociech skarży się blisko połowa rodziców.

Część dzieci staje się niejadkami na skutek błędnej oceny apetytu przez swoich rodziców. Jeśli dziecko wciąż słyszy od rodziców, że jest niejadkiem, że je za mało – to nawet jeśli niejadkiem nie jest, to się nim staje.

 

Jak poradzić sobie z niejadkiem??

Nie

Tak

*Nie zmuszaj do jedzenia. *Wprowadź stałe pory posiłków.
*Nie karm dziecka i nie zabraniaj jeść samodzielnie. *Ogranicz przekąski i słodycze między posiłkami.
*Nie wpadaj w złość i nie karz za to, że nie chce jeść. *Podawaj urozmaicone i kolorowe posiłki.
*Nie przedłużaj posiłków w nieskończoność. *Dbaj o różnorodność potraw.
*Nie dokarmiaj między głównymi posiłkami. *Pozwól dziecku decydować co chce jeść, szanuj jego wybór.
*Nie podawaj zbyt wielu potraw na raz. *Dbaj o wspólne posiłki z rodziną.
*Nie gotuj na kilka dni i nie podgrzewaj. *Koniecznie jedzcie przy stole.
*Nie zabawiaj dziecka. *Zadbaj o dobrą, rodzinną atmosferę przy stole.
*Nie odwracaj jego uwagi. *Powalaj dziecku na pomoc przy przygotowaniu posiłków.
*Nie wkładaj dziecku łyżeczki z pokarmem na siłę, ani z zaskoczenia. *Pozwól czasem starszemu dziecku przyrządzić posiłki.
*Nie poganiaj. *Proponuj dziecku mniejsze porcje.
*Nie strasz. *Chwal dziecko za zjedzenie jakiejkolwiek ilości jedzenia.
*Nie szantażuj. *Pozwól dziecku zdecydować ile potrawy ma na talerzu, nakładaj mniej niż więcej, lub pozwól samemu nałożyć na talerz.
*Nie wywołuj u dziecka poczucia winy. *Pozwól małemu dziecku jeść rękami, naukę dobrych manier odłóż na później.
*Nie oceniaj negatywnie i nie porównuj. *Zgódź się na drobne dziwactwa Twojego malucha.
*Nie nakłaniaj, żeby dziecko jadło więcej. *Podawaj picie po posiłku, nie w trakcie, a tym bardziej przed jedzeniem.
*Nie przypominaj dziecku ciągle o jedzeniu. *Jeżeli dziecko twierdzi, że się najadło, pozwól mu odstawić talerz i nie komentuj tego.
*Nie stosuj siły fizycznej. *Przyzwyczajaj dziecko do rzeczy łatwodostępnych i prostych do przyrządzenia.
*Nie dawaj dziecku, tego czego nie lubi. *Pochwal dziecko, jeśli ładnie zje.
*Nie próbuj przemycać w potrawach rzeczy, których dziecko nie lubi.  
*Nie przejmuj się tym, co jedzą inne dzieci.  

 

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy rodzic powinien zaniepokoić się obniżonym apetytem, związanym z przyczynami zdrowotnymi lub rozwojowymi dziecka. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może cierpieć na któreś z poniższych schorzeń, koniecznie skonsultuj się z pediatrą.

  1. Alergie pokarmowe – nawet bardzo małe dziecko potrafi połączyć ból brzuszka ze spożyciem konkretnego posiłku i instynktownie odmawiać jedzenia. Niechęć do określonych produktów jest często pierwszym sygnałem alergii i nigdy nie należy jej lekceważyć.
  2. Zespół złego wchłaniania – może być przyczyną słabego przybierania na wadze i wpływać na zahamowanie wzrostu pomimo spożywania podstawowych składników odżywczych, szczególnie jeśli towarzyszy temu zmniejszający się apetyt i ogólna niechęć do jedzenia.
  3. Zbyt niski poziom żelaza. Żelazo jest składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
  4. Infekcja – w czasie trwania infekcji apetyt dziecka naturalnie spada – jest to zjawisko fizjologiczne. Organizm walczący z infekcją nie ma dodatkowych sił na trawienie, stąd naturalnie eliminuje tę potrzebę poprzez odmowę spożywania posiłków. Sytuację szczególną stanowią infekcje układu moczowego – utrata apetytu przez dziecko jest stopniowa, a sama choroba początkowo nie daje objawów. Jeśli więc Twoje dziecko, które dotychczas nie wykazało problemów z jedzeniem, nagle utraci apetyt – skontaktuj się z lekarzem i zbadaj dziecku mocz.
  5. Problemy z wypróżnianiem – wśród maluchów, które dopiero zaczęły samodzielnie korzystać z toalety występują tzw. zaparcia nawykowe, związane z lękiem dziecka przed załatwieniem swoich fizjologicznych potrzeb. Ciężko zjeść coś nowego skoro w brzuchu zalegają niestrawione resztki poprzedniego posiłku.

 

Źródło: www.zdrowyprzedszkolak.org